Audi A3 Sportback G-tron

Audibloggen testar nya Audi A3 Sportback G-tron med en hybridmotor som drivs med gas och bensin. Vi testar A3 G-tron med en 1,4 liters TFSI-motor med 110hk och 200nm på en lite längre sträcka för att se om gas-tanken verkligen räcker i 40 mil som Audi har uppgett. Häng med!

Vi besöker Vansbro under Vansbrosimningen. Gastanken räckte hela vägen till Vansbro från Stockholm och drog endast 3,7 kg/100km. Tanken räckte 40 mil precis som Audi uppger. När gasen tar slut går bilen över på bensin utan att vi märker något. I färddatorn så ändras det från kilo till liter per kilometer när gastanken tar slut. A3 G-tron drar 6,3l/100km (bensin) under de 24 milen som är kvar. CNG symbolen syns efter motorvägarna och visar var vi kan tanka gas. CNG-symbolen indikerar på hur mycket gas vi har kvar i bilen. CNG står för compressed natrual gas.

Det finns 150 tankställen för gas i Sverige och ca 50 000 gasbilar, Samtliga hittar ni här!
Vi läste också att gamla gasbilar är attraktiva för tyska bilhandlare som köper i princip varje gasbil som har några år på nacken. Säkerhet är också något som tas i största akt. Gastanken består av kol eller glasfiber, vid en ev. brand finns en säkerhetsventil.

Vi gillar vändradien i Audi A3 G-tron som är kort och smidig. I 120km/h drar bilen endast 6.0 l/100km i sexans växel och ligger på 2300 varv per minut.

Audi A3 Sportback G-tron

Gastankarna är stöttåliga och ligger där reservhjulet normalt ligger. Bilen är utrustad med två gastankar och en bensintank, vilket gör att den går längre än vanliga Audi A3. Bilens kofångare bak är något större för G-tron-modellen. När vi har fyllt upp både gastanken och bensintanken så går Audin på bensin första stäckan för att bilen ska identifiera om det är biogas eller naturgas som har tankats.

Audi A3 Sportback G-tron

Efficiency program – även kallad klimatplaneraren – meddelar hur man kan spara energi. Bl.a varnar den när man kör med öppna fönster och använder AC med fullt drag.

Audi A3 Sportback G-tron

Vi testar hur mycket gas bilen drar i sexans växel när vi kör i olika hastigheter:
60km/h – 2,0kg/100km
80km/h – 2,8/100km
100km/h – 3,2/100km

När vi kör märks ingen skillnad på vare sig prestandan eller ljudet när gastanken används. Samtidigt är det 30% billigare med gas än bensin dessutom så är Audi A3 G-tron skattebefriad i fem år och har 40% sänkt förmånsvärde.

Audi A3 Sportback G-tron

Såhär låter det när vi tankar gas:

Audi A3 Sportback G-tron

Testförare: Love Sahlin
Foto & retusch: Beatrice Lind

Comments

comments