Audi A4 2.0 TDIe 136hk

Vi har kommit till Audi Hammarby en underbar sensommar dag i September för att provköra nya Audi 2.0 TDI e, en premiumbil som dessutom är klassad som miljöbil. När vi kliver in på Audi Hammarby och frågar efter vår kontaktperson får vi meddelandet att hon dessvärre är sjuk. Efter lite om och men får vi till slut nyckeln till bilen och kan ge oss av.

Love börjar köra och efter att ha lämnat Audi Hammarby sätter vi kosan ut mot Nacka Forum. Efter att ha passerat Nacka Forum sätter vi siktet på Saltsjöbaden för att prova bilens landsvägsegenskaper på den ökända Saltisrakan. Här märker vi helt plötsligt att vi ligger i 120 trots att det känns som 70. Bilen har uppenbarligen inga som helst problem med varken omkörningar eller körning i hastigheter över det lagliga. Man märker inte att det är en miljöbil man sitter bakom ratten på helt enkelt.


När vi väl kommer in i Saltsjöbaden på de lite sämre asfalterade vägarna märks det att bilen har fått göra vissa kompromisser vad det gäller fjädringen då det lätt blir i stötigaste laget för att vara en bil i premiumsegmentet

Väl framme nere vid vattnet bredvid Grand Hotel Saltsjöbaden ställer vi upp bilen för en liten fotosession. När man ser på bilen från utsidan är det inte mycket som avslöjar att det faktiskt är en miljöbil. Det som skulle kunna avslöja bilen är de lättrullande däcken som sitter på för att ytterligare dra ner på förbrukningen. Tyvärr har testbilen även plåtfälgar med fälgsidor vilket ger ett trist intryck.

Efter fotosessionen nere vid Grand Hotel tar jag över ratten. Direkt känner jag samma sak som Love först kände, det känns inte som en miljöbil. Jag minns att när jag för första gången körde Audi A3 1.9 TDI E-Power, som även den är miljöbilsklassad, blev jag väldigt imponerad av vad de 105 dieselhästkrafterna i den åstadkom. Efter att ha kört 2.0 TDI e med sina 136 dieselhästkrafter så kan jag inte vara annat än imponerad av denna bil. De som säger att miljöbilar är tråkiga har inte kört Audi A4 2.0 TDI e.

Vi ställer upp oss på en avspärrad raksträcka för att göra vårt signaturtest, 0-100-0. Även här imponerar bilen som direkt svarar och känns aldrig seg och sluttiden blir cirka 19 sekunder.

Efter signaturtestet beslutar vi oss för att prova en av de lite mer speciella funktionerna som faktiskt gör bilen till miljöbil. Det är den så kallade start- och stopptekniken. När man ställer sig vid ett rödljus och lägger ur växeln och sedan släpper upp kopplingen stängs bilen helt sonika av. En märklig känsla till att börja med men man vänjer sig snabbt och efter ett tag så märks tekniken inte ens av. Motorn startar blixtsnabbt och nästintill ljudlöst när man trycker ner kopplingen igen.

Vår körteknik under testet kan knappast kallas för eco-driving. Vi pressade bilen hårt under testet just för att se hur bilen beter sig vid ett lite ”roligare” körsätt. Medelförbrukningen slutar på 0,7 liter per mil. Detta får väl ses som varken bra eller dåligt men vi hade nog förväntat oss en lägre förbrukning av en miljöbil.

+

  • Förbrukning enligt EU-körcykeln
  • Motor
  • Start- och stoppteknik


  • Något stötig vid sämre väglag
  • Reell förbrukning

Demonstration av start- och stoppteknik:

Text: Joel Magnusson
Media: Love Sahlin

Comments

comments

Tags: , , ,