Audi A4 Avant 2.0 TDI Quattro


Vi hämtar ut en nästan sprillans ny Audi A4 Avant med en 190 hästars motor den svagare och snålare 2.0 TDI Quattro modellen. Nya interiören känns genomtänkt och ergonomisk. Det går att luta handen mot växelspaken när du väljer olika val i MMI systemet. Det är lite ovant att byta musik eller radiokanal i det nya MMI-systmet men det lär vi oss relativt snabbt.

Audi A4 Avant 2.0 TDI QuattroAudi A4 Avant 2.0 TDI Quattro
Motorn känns väldigt solid och välutvecklad. Vi kör förbi Rättvik och Mora i vårt test mot Funäsdalen och Bruksvallarna. Den 2.0 TDI motorn är väldigt snål men kraftfull när vi ska köra om på fjällvägarna upp till Härjedalen. Jag personligen skulle inte välja till S-line om ni som jag kör många turer norruppöver på sämre vintervägar. Med S-line så är bilen sänkt 20mm och har ett hårdare chassi och stötdämpare. Vägarna från tex. Vemdalen där kärlen har förstört vägen så får vi köra väldigt sakta och försiktigt för att inte spilla ut kaffet som vi köpt i Vemdalsskalet.

Audi A4 Avant 2.0 TDI Quattro

Vi läste i senaste Audi Magasin om Audi R8 från Funäsdalen och Flatruetvägen som är Sverige högs belägna fjällväg så vi var tvugna att testa och se hur nya Audi A4 Avant klarar sig i fjällmiljö under påskveckan. Vi åkte också förbi Walles fjällhotell (Sveriges högs belägna hotell) i Bruksvallarna för att ta lite bilder. Här brukar Volkswagen fota sina nya Passat modeller tillsammans med Svenska skidlandslaget inför reklamkampanjerna.

Audi A4 Avant 2.0 TDI Quattro

Några nya funktioner är att dörrhandtagen som öppnas uppåt istället för att dras ut som tidigare modeller. Vi gillar skarpt den nya växelspaken i nya Audi A4. Ibland när vi ska svänga så är A-stolpen ivägen och stör sikten då den är väldigt lutande. För dom som gillar G-tron eller Allroad modellerna så får ni vänta någon månad ytterligare.
Audi A4 Avant 2.0 TDI Quattro

Vi passar på att köra lite snöskoter när vi ändå är i fjällvärden. En Yamaha RX Warrior med en 998cc fyrtaktsmotor passar utmärkt om ni vill leka i friåkningsområdet utanför Ramundberget och är en person som kör. Är ni inne på att köra längre sträckor på lederna med bra drag i då ska ni välja en Yamaha RS Venture. Den har också ca 1000cc men den har längre band och går att sitta två på så den är bättre lämpade som en familjeskoter.
Audi A4 Avant 2.0 TDI Quattro

En smart förbättring märker vi när vi ska fylla på spolarvätskan och öppnar motorhuven, för det första så finns det en tydligare och enklare vrede längst fram i mitten av bilen för att öppna motorhuven och sen har ingengörerna tänkt till när dom har placerat påfyllning av spolarvätskan till höger nästan vid passargerardörren. Äntligen kan vi fylla på spolarvätska och bränsle på samma sida. Vi åker ofta till macken och fyller på spolarvätska (om man är lat) via deras pumpar som sitter på samma sida som vi tankar bilen. Så där har Audi tänkt till och förbättrat.
Audi A4 Avant 2.0 TDI QuattroAudi A4 Avant 2.0 TDI Quattro
En annan förbättring är AC och AC Max knappen som nu är bredvid varandra. Ekonomiläget är till vänster och AC Max läget till höger används på sommaren när ni vill att bilen ska kylas ned snabbt. Start och stopp funktionen stänger av motorn lite väl snabbt tex när vi saktar in till en rondell så slås motorn av för att spara bränsle men då blir servostyrningen hårdare. Det är underbart med att öppna och stänga bakluckan via en knapp på nyckeln eller på bakluckan. Det gäller dock att ses sig om så att bakluckan verkligen stänger sig elektroniskt. Ligger det något i vägen så öppnas den till hälften vilket den gjorde för oss när vi var inne och handlade mat på Stigmyhrs.
Audi A4 Avant 2.0 TDI Quattro
Det märks att det är ny interiör och nya vreden och information, det är tex enklare och tydligare att se vilket läge vi har på vindrutetorkarna och farthållaren. Förr fick vi mer chansa och testa hur de olika funktionerna fungerade eller titta i manualen.
Audi A4 Avant 2.0 TDI Quattro

Foto och text: Love Sahlin

Comments

comments