Audi A4, elektronik och säkerhet

Audi A4 Avant 2.0 TDI Quattro

Audis A4­

serie är en av Audis bilar som säljer allra bäst, även om de inte handlar om

företagets lyxigaste bilar. Den första A4­modellen kom 1994 och har sedan dess

uppdaterats flera gånger, senast 2015. Mycket har hänt under de över 20 år som gått

sedan den första Audi A4­an började rulla på vägarna, både vad gäller utseende och

teknik. Men även om den tekniska utvecklingen vad gäller den rena biltekniken, som

motor och liknande, har gått framåt, så är det inte det som är den största skillnaden

jämfört med 1994 års A4­modeller. Inte heller är det det yttre utseendet. I stället är det

någonting helt annat som hänt, som förändrat inte bara A4­an, utan snart sagt alla

bilar jämfört med för 20 år sedan.

Det vi avser här är elektronik, där utvecklingen rusat

fram på ett sätt som gör att motorteknik och bildesign ser ut att ha stått helt stilla. Apples

Power Macintosh 8100 som kom 1994 hade en 110 MHz snabb processor och 8 MB

minne. En iMac från förra året kan du få med en 4 GHz fyrkärnig processor och 32 GB

minne. Prestandan är flera hundra gånger större, helt enkelt, och denna prestanda

kommer också Audi A4 till nytta.

Virtual Cockpit

Det handlar om

bland annat Audis Virtual Cockpit Display, från och med 2017 års modell

återfinns i 4­bilarna. Det är helt enkelt en bildskärm som ersätter de vanliga visare och

mätare som brukar finnas på instrumentbrädan. Fördelen är att den kan visa mängder

med information som annars skulle vara svår att nå, som exempelvis kartor, samtidigt

som man också ser viktiga saker som hastighetsmätare och olika varningar. Audi är inte

den enda biltillverkaren som arbetar med det här, långt ifrån, men man tillhör de som gått

längst och förstår att utnyttja tekniken bäst.

Säkerhetsförbättringar

Elektronikens insteg i bilvärlden innebär också stora

möjligheter till förbättrad säkerhet. Audi A4 har exempelvis Turn Assist och Vehicle Exit

Assist, där den första bromsar om en bil upptäcks i vägen när man svänger till vänster,

och den andra varnar om en bil är på väg mot dig när du öppnar en dörr. Dessa är inte de

enda varningssystemen som finns, och många fler är under utveckling, samtidigt som de

sensorer bilarna utrustas med ytterligare förbättras. Snart kommer det att vara svårt att

göra någonting riskabelt utan att ens bil protesterar.

De varningssystem som finns inbyggda i nya Audi­bilar

kan möjligen också inge en falsk känsla av trygghet – man tror att eftersom risken för

olyckor minskar, så behövs exempelvis inte en heltäckande bilförsäkring. Det är ju inte sant; även om

risken för olyckor minskas så elimineras de inte, och många olyckor beror ju på orsaker

helt bortom ens kontroll. Tills den dag vi alla använder bilar som kör sig själva, utan

mänsklig kontroll, kommer försäkringar att behövas (och förmodligen fortfarande efter

det). En försäkring som det är enkelt att teckna på nätet på under minde än en minut!

 

Comments

comments