Audi A4, elektronik och säkerhet
serie är en av Audis bilar som säljer allra bäst, även om de inte handlar om
företagets lyxigaste bilar. Den första A4modellen kom 1994 och har sedan dess
uppdaterats flera gånger, senast 2015. Mycket har hänt under de över 20 år som gått
sedan den första Audi A4an började rulla på vägarna, både vad gäller utseende och
teknik. Men även om den tekniska utvecklingen vad gäller den rena biltekniken, som
motor och liknande, har gått framåt, så är det inte det som är den största skillnaden
jämfört med 1994 års A4modeller. Inte heller är det det yttre utseendet. I stället är det
någonting helt annat som hänt, som förändrat inte bara A4an, utan snart sagt alla
bilar jämfört med för 20 år sedan.
Det vi avser här är elektronik, där utvecklingen rusat
fram på ett sätt som gör att motorteknik och bildesign ser ut att ha stått helt stilla. Apples
Power Macintosh 8100 som kom 1994 hade en 110 MHz snabb processor och 8 MB
minne. En iMac från förra året kan du få med en 4 GHz fyrkärnig processor och 32 GB
minne. Prestandan är flera hundra gånger större, helt enkelt, och denna prestanda
kommer också Audi A4 till nytta.
Virtual Cockpit
Det handlar om
bland annat Audis Virtual Cockpit Display, från och med 2017 års modell
återfinns i 4bilarna. Det är helt enkelt en bildskärm som ersätter de vanliga visare och
mätare som brukar finnas på instrumentbrädan. Fördelen är att den kan visa mängder
med information som annars skulle vara svår att nå, som exempelvis kartor, samtidigt
som man också ser viktiga saker som hastighetsmätare och olika varningar. Audi är inte
den enda biltillverkaren som arbetar med det här, långt ifrån, men man tillhör de som gått
längst och förstår att utnyttja tekniken bäst.
Säkerhetsförbättringar
Elektronikens insteg i bilvärlden innebär också stora
möjligheter till förbättrad säkerhet. Audi A4 har exempelvis Turn Assist och Vehicle Exit
Assist, där den första bromsar om en bil upptäcks i vägen när man svänger till vänster,
och den andra varnar om en bil är på väg mot dig när du öppnar en dörr. Dessa är inte de
enda varningssystemen som finns, och många fler är under utveckling, samtidigt som de
sensorer bilarna utrustas med ytterligare förbättras. Snart kommer det att vara svårt att
göra någonting riskabelt utan att ens bil protesterar.
De varningssystem som finns inbyggda i nya Audibilar
kan möjligen också inge en falsk känsla av trygghet – man tror att eftersom risken för
olyckor minskar, så behövs exempelvis inte en heltäckande bilförsäkring. Det är ju inte sant; även om
risken för olyckor minskas så elimineras de inte, och många olyckor beror ju på orsaker
helt bortom ens kontroll. Tills den dag vi alla använder bilar som kör sig själva, utan
mänsklig kontroll, kommer försäkringar att behövas (och förmodligen fortfarande efter
det). En försäkring som det är enkelt att teckna på nätet på under minde än en minut!