Audi A5 Cab 2.0 TFSI

Äntligen är det sommar och då passar vi på audibloggen självklart på att testa en Audi A5 Cab för att uppmuntra till att köra nercabbat i sommar. Under vår testperiod med bilen får vi uppleva de flesta väderstrecken, sol, hård blåst, skyfall av regn och hagel. Vi lyckades till en början pricka in en värmebölja. Vi åker nercabbat mellan flera möten och passar på att sola samtidigt. Dagen efter märker vi att vi nog måste smörja in oss med solskydd för att inte bli solbrända när vi åker nercabbat. Det är ett bra tips för entreprenörer och personer med ont om tid: åk necabbat mellan mötena och passa på att sola samtidigt.

Vi svänger förbi Kaknästornet i StockholmAudi A5 Cab vid Kaknästornet

DSC_0132
Det är en elektrisk arm som åker fram med bältet för att underlätta för föraren och passageraren att nå säkerhetsbältet.

Vi kan starkt rekommendera Brahehus som rastplats när ni är på väg söderut. Strax innan Jönköping ligger Brahehus rastplats med en Shell mack och en trevlig restaurang med utsikt över Vättern och Visningsö. Vid Brahehus så tillverkas den kända Gränna polkagrisarna.
DSC_0864DSC_0866

Vi testar som vanligt vårt paradnummer genom att testa bilens prestanda i 0-100-0km/h. Det som skiljer testet från andra gånger är att vi testar med och utan tak vilket ni kan se här nedan:
Audi A5 Cab 2.0 TFSI 211HK 0-100-0km/h Cabben uppe

Audi A5 Cab 2.0 TFSI 211HK 0-100-0km/h Cabben nere

Vi filmade och fotade hur det ser ut när suffletten åker ner och upp. Det ser riktigt häftigt ut att titta in i taket, se själv här när vi testar Audi A5 Cabriolet och visar cab funktionen. Det finns också en knapp för att fälla upp och ner alla rutor samtidigt och de vanliga knapparna för vardera ruta:
Audi A5 CabAudi A5 Cab

Vi åker på en liten roadtrip till Viken i Skåne och åker till Mölle och Kullaberg för att få några riktigt fina foton på den eleganta cabben.
Audi A5 CabAudi A5 Cab

Vi åker upp vid Kullaberg för att ta del av den vackra utsikten och för att se den berömda fyren:
Audi A5 CabAudi A5 Cab

Vi fortsätter till Lund där vi besöker Lunds domkyrka och tittar på det fina astronomiska uret.
Audi A5 Cab Lunds domkyrka astronomiska uret.Audi A5 Cab Lunds domkyrka

Vi testar lite olika kombinationer av luftkonditioneringen under vår testperiod och upptäckte att den trevligaste kombinationen är att ha kyla ner mot fötterna och åka nercabbat i en varm solig sommardag.

Audi A5 CabAudi A5 Cab
Trots att ett helt tak ska rymmas i backluckan på cabben så tycker vi att det är en rymlig baklucka. Backluckan på Audi A5 Cab är väldigt djup och det går självklart att packa mer när taket är uppfällt.

Det märks att det inte är den första Cabriolet som Audi har byggt. Det finns många smarta finesser och smidiga detaljer bla. i baksätet går det att ha fyra flaskor i rad från baksätet till framsätet sen kan man ha den femte på kylning i handsfacket.

Audi A5 CabAudi A5 Cab
Larmet är också cabvänligt vilket vi får bevittna när vi sätter ner väskorna i bilen trots att den är larmad och sufletten är nere. Då går nämligen larmet.

Audi A5 CabAudi A5 Cab

Det går att fälla upp och ner taket upp till 50km/h. Överstiger vi hastigheten så slutar taket att stängas eller öppnas och en varningslampa börjar blinka på färddatorskärmen. Då får vi sänka hastigheten och slutföra.

Audi A5 Cab Audi A5 Cab
Bilen har en start och stopp funktion som dom flesta nya Audibilar har. Den här bilen var däremot utrustad med en aircondition indikator som visar vilken extra förbrukning ac drar. När vi öppnar taket så stänger ac av sig och rumpvärmen startar om man hade på den vid senaste tillfället som taket var nere. Bilen kommer alltså ihåg dina inställningar likadant när vi stänger taket så startar ac och rumpvärmen stänger av sig. Vi gillar att den kommer ihåg inställningarna, bra gjort Audi. Det går också att klicka fram ett nytt grafisk utseende för växelindikatorn i färddatorn som ni kan se här ovan i bilden till höger:

Audi A5 CabAudi A5 Cab
Det är svårare att starta på tvåan med den 2.0 TFSI motor som testbilen är utrustad med. Motorn behöver nog vara starkare eller en dieselmotor. Nu är vi åter i Stockholmstrakten och kör förbi fina Drottningholms slott.

Vi cabbar upp Audi A5 Cab när vi kör under 50km/h. Det går att ta upp och ner cabben i upp till 50km/h

Text: Love Sahlin
Bild: Susanne Qviberg

Comments

comments