Audi A7 3.0 TDI quattro

Under testperioden bestämde vi oss för att sätta A7:an på prov ordentligt.

En riktigt lång roadtrip i tufft svenskt vinterklimat är en av de optimala sätten att ta reda på om ett långfärdsfullblod som A7 håller måttet. Vi åkte därför från Stockholm till Åre – en resa på drygt 60 mil.

Det första man slås av när bilen larmas av är de nya vandrande blinkersen. Istället för som på en traditionell bil där lampan tänds och släcks, animeras blinkersen genom LED-lamporna. Se LED-lamporna här!

Det känns helt nytt och modernt och det är samtidigt gjort på ett diskret sätt. Vissa tillverkare som är early adopters av ny teknik implementerar den direkt utan att testa den och säkerställa så det finns en vettig funktion bakom. Men i fallet med blinkersen på A7 så är detta inte bara snyggt, utan också en säkerhetsfunktion som drar ögonen åt sig. Lättare att upptäcka, men samtidigt mjukare för ögonen. En rolig visuell lek med LED-tekniken som vi uppskattar.

Audi A7 3.0 TDI 320hk

Med hjälp av den fjärrstyrda motor- och kupévärmaren som finns som tillval så var bilen helt varm när vi satte oss i den. Minus tre grader ute och bilen var helt isfri och varm. Tack vare fjärrkontrollen kan man aktivera funktionen hemifrån. Räckvidden är några hundra meter, så om bilen inte är parkerad jättelångt bort så är det lätt att starta värmaren.

Interfacet i själva fjärren lämnar dock lite att önska. Det är lite ologiskt för en ovan förare och man har ibland lite svårt att se om värmaren är igång eller om man startat timerfunktionen. Med lite tillvänjning så fungerar det hela dock klockrent. Själva tekniken bakom värmaren är ganska cool då själva värmeelementet fungerar som en jetmotor. När den aktiveras så hörs ett vinande ljud under motorhuven, precis som att en tystlåten jetmotor varvar upp på startbanan. Det här tillvalet kostar 18.000 kr extra. Men värdet av att slippa skrapa rutor och sätta sig i en varm bil är priceless.


Audi A7 3.0 TDI 320hk

När man sedan startar motorn via keyless go-systemet (där det räcker med att nyckeln ligger i fickan) så startar den med ett dovt mullrande. Det känns inte alls som en knackig diesel utan avgasljudet är dovt och låter nästan som en kraftigt dämpad V8. Hemligheten bakom detta är en ny teknik där Audi byggt in en högtalare i avgassystemet för att framkalla ett sportigare avgasljud än vad som hade varit möjligt med en traditionell diesel.

Nu kan man alltså kombinera den höga effektiviteten i en diesel med det sportigare avgasljudet från en bensinmotor. Funktionen är bara aktiverad i Dynamic-läget, alltså sportläget. Väljer man Comfort så blir bilen nästan helt tyst. Perfekt om man inte vill störa grannarna om man kommer hem sent. Ljudet är beroendeframkallande. Särskilt i låg fart med rutorna nere så kommer man lätt på sig själv med att sitta och lyssna till sången från avgassystemet.


Audi A7 3.0 TDI 320hk

Färden började i gryningen och vi navigerade smidigt igenom kö-träsket i innerstaden och ut på E4:an med hjälp av den aktiva radarfarthållaren ACC. Det står för Adaptive Cruise Control och är en radar som skickar ut vågor genom luften som träffar omgivningen. Det gör att bilen i princip kör sig själv genom att gasa, bromsa och därmed hålla ett optimalt avstånd till framförvarande. Föraren sköter fortfarande styrningen men vi ser fram emot att i framtiden testa en helt självkörande bil. Audi gjorde ett högfartstest på Hockenheim Ring med en helt självkörande RS7:a – så tekniken är redan under utveckling. Värt att tillägga är varvtiden på 2 min och 1.6 sekunder. Vorsprung durch Technik.Se den självkörande RS7:an

En skön funktion som merparten av alla bilar ute på vägarna saknar är rattvärmen som finns som tillval i A7. Speciellt tidigt på morgonen innan man hällt i sig morgonkaffet så lättar denna funktion upp humöret. En varm ratt är en bra ratt.

Audi A7 3.0 TDI 320hk

Vårt testexemplar rullade på 20-tumsfälgar i V-design. Galet snygga tycker vi. Denna fälg är den dyraste i tillvalslistan och går loss på 48.800 kr. Nästan lika mycket som det lägsta startkapitalet som behövs för att grunda ett Aktiebolag vilket är 50.000 kr. Extremt många pantburkar. Men om man ändå lägger typ samma antal pengar på en bil som du får två slott för i Tranås, så känns ändå 48.800 överkomligt på något sätt. Fälgarna utgör ju en stor del av fethetsfaktorn på en redan mäktig vagn som A7. Viktigt med rätt setup där.

Även om man är 80 år och gillar högprofildäck för att få en mjukare gång så kan man nog ändå överleva en A7 med 20-tumsfälgar (eller 21-tummare som är den största valbara originaldimensionen). Bilen har aktiv luftfjädring, vilket är magiskt. Det känns om att rulla runt på en svävande matta, även på knackliga och dåliga svenska landsortsvägar.


Audi A7 3.0 TDI 320hk

När trafiken väl lättade mot Åre och vi kunde gasa upp mot skyltad hastighet så insåg vi snabbt vilket monster detta är. Många personers bild av dieselbilar är ofta färgade av 70-talets diesel-mercor som dels gjorde 0-100-0 på en industrisemester, men som även lämnade en charmig Lützendimma av svart rök bakom sig.

Det går inte att komma längre bort från den nidbilden med den nya kraftmaskinen som bor i maskinrummet på A7 3.0 TDI. Den har 320 hästkrafter, vilket i sig är en imponerande siffra för en dieselmotor på 3 liter. Den som har sett 300 hästar uppställda på rad vet att det blir en extremt lång rad med hästar.

Det som däremot får magin att hända är vridmomentet. För dom som aldrig upplevt vridmoment kan vi säga att det är som en gummisnodd. Ju mer vridmoment desto kraftigare gummisnodd. När man har spänt upp sin eventuella gummisnodd och släpper den vet de flesta vad som händer – den snärtar till med en oerhörd kraft. En svårtyglad urkraft som måste användas med försiktighet.

Den nya dieselsnurran har 650 Newtonmeters vridmoment. Det var Newton som upptäckte detta. Han som släppte äpplet och insåg dragningskraften. När man fäller ner högerfoten och släpper loss dom 320 hästkrafterna och alla 650 Newtonmeter, upplevs dragningskraften ungefär som att vara förminskad till storleken av en nyckelpiga och sitta på en uppspänd gummisnodd som någon släpper iväg.


Audi A7 3.0 TDI 320hk
Fartökningen är brutal. 0-100 städas av på 5.2 sekunder. Någon sekund långsammare än en genomsnittlig Ferrari. Här har vi en fyradörrars sedan som går att köra på 0.5 liter vid lugn landsvägskörning och där du inte behöver belåna huset för att göra en grundservice.

Testexemplaret var maxat med utrustning. Även om man älskar försprång genom ny teknik och är van vid nya gadgets, så tar det ändå en stund att ens få en mental överblick över allt som är inbakat i en fullutrustad A7.

Nightvision-kameran är ett sådant exempel. En infraröd kamera som projicerar en bild av omgivningen i en display mellan hastighetsmätaren och varvräknaren, så att du lättare kan upptäcka älgar eller människor vid vägkanten som saknar reflexer.

Styrningen är på klassiskt Audi-manér väldigt elektronisk och ger ganska lite feedback om underlaget, men den är komfortinriktad och bidrar till en känsla av grym kursstabilitetet. I kombination med Torsen-differentialen som är hjärtat i quattro-systemet så är det nästan som att köra på räls, även när underlaget är väldigt dåligt.

Sportigheten i A7 med stora dieseln kommer av design, inredning och rå urkraft, och inte så mycket av själva körkänslan. Men så är det en komfortlimousine avsedd för att plöja mil efter mil utan att göra föraren trött. Detta lyckas A7 med på ett lysande sätt. Milen bara försvinner och vi ville bara fortsätta köra. När man väl är i symbios med A7 så vill man nästan inte kliva ur. Den har en förmåga att göra resan till målet.

Massagestolarna som finns som tillval för framstolarna är ett sådant exempel. Vi hade den mer igång än avstängd. Med bättre blodcirkulation i ryggen blir man inte trött på samma sätt som när man sitter på vanliga “parkbänkar” i en standardbil.

Nästan som att ha en liten robotiserad massageterapeut inbyggd i framstolarna.


Audi A7 3.0 TDI 320hk

Även fast bilen är fullständigt överladdad med elektroniska features och hjälpsystem så är det inte så mycket man behöver tänka på när man kört ett tag och börjat vänja sig. Den som haft enklare Audi-modeller tidigare kommer väldigt snabbt in i matchen. Bang & Olufsen-systemet låter fantastiskt, men som med alla high-end-system så är ljudkällan avgörande för att systemet ska kunna spela efter sin fulla rätt. Bluetooth har för låg kvalitet för att det ska bli helt njutbart för den kräsne. Rekommendationen är att köra med aux-kabel. På den Samsung Galaxy Note 4 och iPhone 6 testade vi att spela från den anslutna USB-kabel så fungerade tyvärr inte Spotify vilket kändes lite svagt.
Testa att spela på Svedala Casino


Audi A7 3.0 TDI 320hk

Den åttastegade automaten gör som sig bör ett bra jobb eftersom man inte tänker på att bilen har en växellåda överhuvudtaget. Snittförbrukningen i raskt motorvägstempo hamnade omkring 0.7 liter milen vilket får anses bra med tanke på bilens vikt, storlek och prestanda.

dubbdäck från ABS Wheels i Arlanda

Sammanfattningsvis så är detta en grym produkt. Audi har verkligen lyckats skapa en optimal långfärdsraket som är mindre gubbig och pretentiös än t.ex. A8 och S-klass, och med vissa sportiga ambitioner.

Gummisnoddseffekten är svår att tröttna på också.

Over and out från Audibloggen-redaktionen.

Text: Erik Håkansson
Bild: Love Sahlin

Comments

comments