Audi Q5 Quattro 30år

Äventyret börjar hos Audi i Örebro där vi hämtar ut en vit snygg Audi Q5 2.0 TDI Quattro med en hyllning till Quattron som fyller 30 år. Här har man inte sparat på utrustningen. Bilen har bla. allroadpaktet och häftiga Bang & Olufsen ljudsystemet. Det kommer väl till pass nu när vi sätter siktet mot Funäsdalsfjällen för att testa bilen i olika miljöer.
Audi i ÖrebroAudi Örebro

Här visar Q5:an upp sig vid svampen i Örebro.
Audi Q5 i Örebro

Vi hade strålande väder hela resan upp. Här passerar vi Dalporten och åker in i Dalarna. Vi körde 53mil upp till fjällen med en genomsnittshastighet på 90km/h och då hade vi en förbrukning på 0,76l/mil vilket är helt godkänt för de kringliga krokiga vägarna från Örebro till Sveg.
Audi Q5Audi Q5 passerar Dalporten

Audi Q5 är lillesyster till Q7:an och ska till hösten få ett till syskon i form av Audi Q3. Audi Q3 kommer ni kunna läsa mer om senare i höst när de första bilarna kommer till Sverige.
Audi Q5 stannar vid mjölkannorna

Den fina Audi Q5 med ”galonpaktet” (allroad-paktet) som vi hämtade ut från Audi Örebro eller Möller bil som det heter i folkmun har en riktigt snygg och behaglig inredning som har kryddats med ett grymt ljudsystem från Bang & Olufsen. Det märks att Audi breddat samarbetet med Bang & Olufsen då vi ser deras fina högtalarsystem i fler modeller. Först ut med det danska ljudsystemet från Bang & Olufsen var Audi A8.
Audi Q5 Bang & OlufsenAudi Q5 Bang & Olufsen

Vi stannar till vid björnen i Sveg för en bensträckare. Senare under dagen äter vi på Restaurang tusen i Ramundberget.
Audi Q5 i Sveg hos björnenOpen sky i Audi Q5Restaurang 1000

Här kan vi snacka allroadparkeringen med A6 Allroad och Q5 med allroadpaktet. Det är som handen i handsken i fjällmiljön.
Allroadparkeringen! Audi Q5 med allroadpaketet och A6 Allroad. Passar bra i fjällen.

Efter att vi har varit uppe vid Walles Fjällhotell och beskådat den vackra utsikten så stannar vi till vid ICA Stigmyhrs i Bruksvallarna för att införskaffa förnödenheterna
Audi Q5 lämnar WallesAudi Q5 på Ica Stigmyhrs

Vi backar upp bilen utan problem utanför vägen där pistmaskinen har farit.
Audi Q5Audi Q5

Vi kunde inte undgå att se det snygga Q5 emblemet i framlyktorna
Audi Q5 lightsAudi Q5 lights

Vi tar en tripp på fjället och då byter vi till en Yamaha RS Venture GT snöskoter
Audi Q5 och snöskotersnow mobile at the swedish mountains

En smart lösning som finns i de nya Audibilarna är att det går att fälla baksätena från bakluckan vilket är smart. Audi Bluemotion har kommit i dom senaste Audi Q5:erna och till hösten får Q5 som första produktionsbil hos Audi en hybridmotor. Det ser vi fram emot.
Audi Q5 fälla baksätetAudi Q5

Vi testar vad bilen förbrukar med färddatorn i olika hastigheter:
70km/h 0,45l/mil
90km/h 0,50l/mil
110km/h 0,65l/mil

Hemresan blir något längre totalt 595km och då höll vi 99 kilometer i timmen i genomsnitt och då fick vi en förbrukning på 0,72 liter per mil. Vi möter ett dussintal nya Q7er på vägen mot Stockholm. Det är många påskfirande gäster som var på väg till fjällen.
Audi Q5Audi Q5
Det låter inte farligt mycket när takluckan eller open-sky som Audi kallar det stänger när man är ute och kör. Det finns olika steg att sätta takluckan i här ser ni några när vi stänger den:

Så här ser det ut med Open-sky taket inne i bilen
Audi Q5 Open-sky

Här får ni två tidigare tester som genomfört med en likande Audi Q5.
Audi Q5 2,0 TDI Q S-Tronic 170hk S-växel 0-100-0km/h

Audi Q5 2,0 TDI Q S-Tronic 170hk D-Gear 0-100-0km/h

Bild: Susanne Qviberg
Text: Love Sahlin

Comments

comments