Audi R8 V10 610hk -16 vs Audi R8 V10 Plus 550hk -14

Äntligen får vi ställa Audis två värstingmodeller mot varandra i ett hårdtest för att se vad dom har lyckats förbättra i den nya Audi R8 V10 modellen. Vi får låna den starkare modellen, den röda med 610hk och utmanar den mot en äldre version, den blåa Audi R8 V10 Plus med 550hk.
Audi R8 V10 -14 vs Audi R8 V10 -16

Den nya R8 modellen känns mer rymlig interiört när skärmen har flyttats från mittkonsolen till framför förarens ögon. En klar förbättring som den nya modellen har är att backspeglar åker ner när vi lägger i backen och ska fickparkera. Vilket är nödvändigt med dessa låga bilar med stora fälgar. Det dock svårt att se backkameran när vi backar och vrider på ratten som då skymmer skärmen, sen borde skärmen vara mer högupplöst tycker vi nu när vi är inne i HD-eran.

Audi R8 V10 -14 vs Audi R8 V10 -16

Två nya bra funktioner som Audi har tänkt på är är att tanklocket går att öppna genom att trycka på och vi behöver inte skruva upp något lock eller behöva trycka på en knapp som det är i den gamla versionen. Likaså med bakluckan till motorn när vi ska fylla på olja så öppnar den sig själv utan att vi behöver öppna manuellt.
Audi R8 V10 -14 vs Audi R8 V10 -16

Vid två tillfällen när vi testar digitalradion så hakar den upp sig och spelar samma 20 sekunder två gånger, det kanske har med dålig täckning att göra (?). Den nya Audi R8 är mycket lättstyrd och har en ny elektrisk servo jämfört med den gamla modellen som har mer känsla i styrningen.

Audi R8 V10 -14 vs Audi R8 V10 -16

Vi älskar det ljudet som Audi fått till i nya modellen med en härlig knastrande efterklang när sport performance läget är inkopplat. En annan sak som Audi gjort är att dom har satt in en mindre tank i nya R8an så den ska bli lättare. Interiören i nya R8 känns dock lite som en vanlig premium Audi A4 modell med växelspakarna och som Audi TT när det gäller klimatanläggningen. Den nya ratten har dem verkligen lyckats med. Exteriört har den nya modellen ett snyggt fyrkantigt bakparti, vi gillar dock den tidigare modellens front mer och de två sideblades på vardera sida i kolfiber som är sammanhängande och inte bryts av på mitten som den nya designen har.
Audi R8 V10 -14 vs Audi R8 V10 -16

Köregenskaperna i den nya R8 känns som en bättre bil men nästan för lättkörd om vi
jämför med den äldre versionen som har mer känsla i den tyngre styrningen.
Audi R8 V10 -14 vs Audi R8 V10 -16

Den nya modellen har mjukare dämpning och är mer bekväm, nästan för mjuk. I vissa avseenden känns bilen lite gungig. Det känns som att bromsarna i nya modellen, som också är keramiska bromsar, inte är lika känsliga och hugger inte tag på samma sätt som den gamla versionen. Nya R8 är utrustad med skyddsplast på vissa ömtåliga platser men det ser lite konstigt ut om vi tittar nära och de behövs nog bytas ut med jämna mellanrum.

Här får ni höra motorljuden från de två bredvid varann

Den nya Audi R8 modellen 5.2 liters FSI V10-motor med upp till 610 hk, gör 0 -100 km/h på 3.2 sekunder
Den äldre modellen har också en 5.2 liters FSI V10-motor med upp till 550 hk, gör 0 -100 km/h 3,5 sekunder.

Audi R8 V10 -14 vs Audi R8 V10 -16

En klar förbättring med nya modellen är förarmiljön och de tillvals stolarna med mer komfort och inte lika race-skålade som i den blå R8an. Det beror självklart på hur du vill använda din R8 på banan eller till vardags. Det finns bättre stöd för högerbenet att vila i den nya R8 versionen när vi åker på långresor. 110 liter säger Audi att bagageutrymmet fram ska rymma.
Audi R8 V10 -14 vs Audi R8 V10 -16

Det känns nästan som ett Tvspel på den nya cockpit-skärmen framför oss när vi gasar på i sport performance-läget och växlar med paddlarna så lyser och blinkar det på instrumentbrädan.
Den nya modellen går att få med massa rolig ny teknik samtidigt som den gamla modellen känns stenålders när det inte ens går att lyssna på musik via Bluetooth. Om ni väljer till ”Phone box” till nya R8-modellen för trådlös laddning och använder bilens antenner för bättre täckning – tänk på att den inte passar med de större telefonerna som Samsung Galaxy S7 eller iPhone 6 Plus då utrymmet i facket är för liten.
Audi R8 V10 610hk

Vi var tvugna att testa ny R8 på saltisrakan och åka ut till Artipilag och ta lite bilder i den fina miljön.
Audi R8 V10 -14 vs Audi R8 V10 -16

Interiören av den äldre Audi R8 till vänster och den nya till höger nedan:

Audi R8 V10 -14 vs Audi R8 V10 -16Audi R8 V10 -14 vs Audi R8 V10 -16

Om ni står och väljer mellan dessa två fantastiska bilar så rekommenderar vi den nya
modellen då den har all ny teknik du kan drömma om.
Text & Bild: Love Sahlin
Film: Johan Aldor
Musik: David Komar
Testförare: Navid Ohadian & Love Sahlin

Comments

comments