Audi TT Roadster 2.0 TDI

Det började en regnig fredag ute hos Audi. Sedan byttes tappra Audi A2 ut mot en kaxigt vit Audi TT Roadster. Det första vi märker är resonans skillnaderna mellan aliminiumtaket på A2:an till tygsufletten på Audi TT. Det är ett härligt ljud. Trots allt spöregnande på motorvägen söderut så ligger bilen fint på vägen utan att visa någon attitydan av instabilitet, mycket tack vare Quattro-systemet. Vi ser två starka röda lyktor långt fram i dimman, det visar sig vara en Audi Q5 som döljer sig i dimman. Vi märker tidigt att den lilla smäckra bilen fångar många ögon längs vägen. Strax efter Norrköping så får vi sällskap av en gul Ferrari i backspegeln. Då flyttas uppmärksamheten och blickarna mot den. Det är en del trafik på motorvägen så vi lotsas in i tempot. Bilen avlägsnar allt vatten snabbt och vi håller oss torra i bilen. Väl framme så parkerar vi under tak så att suffletten får torka och bli redo för nästa dags prövningar.
Dag två så får vi cababstinens och måste ut och testa bilen i nedcabbat tillstånd. Halv nio på lördagmorgonen tittar solen fram och en nedcabbad vit Audi TT Roadster far fram. Om den är stilren och snygg med suffletten uppe så är den enormt vacker med suffletten nere. Vi tar en sväng till hamnen i Viken och åker längs med havet. Det är en härlig känsla att kunna se molnen och känna luften vina förbi. Just den här morgonen blåser det på extra ordentligt så det gäller att krypa ihop och klä sig varmt såhär på försommaren.

Mitt under körning så öppnades mittenluckan där vi sparat en del kvitton, så det blir en kort stund i vit konfetti på landsvägen. Sen ligger alla kvitton på och vid sidan av vägen. Det blåser på väldigt bra när man börjar passerar 90km/h nercabbat. När det började dugga så ville konstigt nog inget vatten dimpa ner i bilen utan passerade glatt. Tillslut fick vi svänga av och cabba upp när duggandet gick över till ett mer intensivt regnande.
Vi fick nog de optimala väder förhållanden då det regnade och blev sol med blå himmel. När regnet faller märker vi hur grymt grepp bilen har.

En sak vi märker på väg hem när vi ligger på motorvägen och hastigheten höjs till 120km/h är att vingen inte går att fällas ner utan är uppe permanent. När vi lägger oss strax under 120-sträcket så går vingen att fällas ned. Det kan kännas bättre om den är nedfälld vid längre köringar med tanke på att den förmodligen kan bidra till en högre förbrukning. Vingen fungerar bra och får oss att ligga kvar strax under 120km/h. Bullret är ganska påtagligt inte minst när vi gör omkörningar av lastbilar så hörs det mycket väl från deras diesel motorer. Då slås vi av tanken att det är häftigt att det går att bygga så små sportiga och snåla dieselmotorer idag.


Vi testar självfallet bilens egenskaper i 0-100-0km/h. I andra videoklippet kan ni se när vi fäller upp och ner vingen och kör nercabbat.

När vi har kommit in i Stokholm och lägger oss längs fram vid rödljuset i startposition och inväntar det gröna ljuset så blir vi lite frusterade att vi inte kan få lyssna på den härliga motorn. Redan vid 2000 varv på tomgångskörning så stannar varvmätaren, det går alltså inte att varva den högre stillastående. Om det är på grund av att det är en diesel-motor eller av miljö skäl återstår att se.

För att sumera det hela så kan vi med handen på hjärtat säga att Audi TT Roadster är en himla rolig bil att köra med den låga tyngdpunkten och det svårslagna Quattro-systemet.

Bilder från resan finner ni här:

Comments

comments