Audibloggen drar till fjällen

Audibloggen drar till fjällen

Vi på Audibloggen har ju som mål att testa bilar från Audi i de olika livsstilssituationer som svenska bilister befinner sig i olika tider på året.

För att testa en av de situationer som ofta uppkommer under vinterhalvåret drar vi till fjällen för att testa Quattro och nya Audi Q7 3.0 TDI i fjällmiljö. Med på resan är Joel och Love samt även ytterligare en passagerare. Resan börjar med trippen ut till Audi Södertälje för att hämta ut vårt färdmedel för resan, en svart Audi Q7 3.0 TDI med open sky och löjligt stora fälgar (vinterdäck på 21 tums fälgar). En riktig svart skönhet som man inte kan bli annat än imponerad av.

Audi Q7 ren FrontQ7 frontenQ7 ren front


Väl ute i Södertälje parkerar vi den Audi A6 Allroad som vi färdats i på väg ut mot Södertälje. Vi backar upp Q7 för att lasta över vår packning från A6 Allroad. Vi slås av att bagageutrymmet på Q7 har fått kompromissas en hel del för att rymma den tredje stolsraden. Det är inte på något sätt trångt men det är heller inte rymligt. Efter att ha gett oss av från Södertälje mot Kvarngatan på Södermalm där vi skall hämta vår passagerare på resan. Den första chocken över att en bil kan vara så tuff har börjat lägga sig och vi kan nu kolla runt på alla instrument och funktioner som bilen har. Bilen är bland annat utrustad med open sky och taklucka vilket jag erfar efter att ha försökt tända vad jag trodde var en lampa och istället råkar öppna takluckan. Bilen är mer eller mindre ny, den har endast gått cirka 750 mil när vi hämtar den och dubbdäcken som sitter på de enormt stora fälgarna känns som de precis har satts på och knappt rullat.

Allroad backQ7 ren bakQ7 modell

Q7 och LoveQ7 ompackning

Efter pitstoppet på Södermalm sätter vi sikte på fjällmarkerna eller närmare bestämt Bruksvallarna. Efter ett tag på E4 så märker vi att de stora fälgarna och de grova nya däcken gör avkall på åkupplevelsen och det letar sig tyvärr in en hel del vägljud in i kupén. Love och jag byts av och jag får möjlighet att känna på bilen. Min första upplevelse är att bilen inte känns som en så stor bil som det faktiskt är. Körupplevelsen är som i en personbil som man sitter väldigt högt i. Sikte är god och man känner sig som lite av vägarnas konung när man sätter på farthållaren och sätter sig till rätta.

Första anhalten blir Bollnäs för en lunch/middag. Här passar vi på att ta lite bilder.

Q7 i BollnäsQ7 Bollnäs bakQ7 bakljus

Efter Bollnäs så börjar vägarna att bli sämre och sämre. Här kommer bilens vägegenskaper på prov. Trots att det är en tung och stor bil så känns det inte det på vägen. Den blir aldrig sladdrig eller gungig utan behåller sin höga-personbils-känsla hela tiden.

Nästa anhalt är den lilla metropolen Sveg där det är dags för att handla proviant för resterande tiden av resan.

Q7 i SvegQ7 i Sveg 2Q7 vid ica i Sveg

Q7 sidan i svegQ7 lyser fint i svegQ7 Lamphus

Tillslut närmar vi oss Bruksvallarna och vår destination. Så här såg det ut när vi kom fram. 70 centimeter natursnö cirka fyra minusgrader och mer snö på väg.

Q7 bakQ7 bak zoomQ7 fälg

Q7 in the darkQ7 LyserQ7 sidan

Mer material kommer under helgen och bland annat så kan ni vänta er demonstration av helljusassistenten och kurvljusen på nya Audi Q7.

Texter och bild: Love Sahlin och Joel Magnusson

Comments

comments

Tags: