Nokian Hakka Black

Den första Nokian Tyres-fabriken var igång 1904. Mindre än 30 år senare, 1932, började Nokian Däck tillverka bildäck och revolutionerade marknaden bara två år senare då de uppfann världens första vinterdäck. Nokian är nu den ledande leverantören av däck för skogsbruket, tunga maskiner och bilar som drivs i hårda, snöiga förhållanden. Audibloggen besökte Vianor som ägs av Nokian Tyres för att förstå processen kring byte av däck. Vi testar samtidigt nya Nokian Hakka Black.

Vad händer med gamla däck?
– Oftast så mals de gamla däcken ner och blir till dämpningsmedel i nya vägar.

Vi ställde också frågan hur vi ska förvara vinterdäcken till bilen. Vianor rekommenderar att vi förvarar däcken som vi förvarar potatis, dvs. kallt och svalt. Ett tips som Audibloggen fick är att man inte ska glömma att efterdra bultarna då däcken rullat ungefär 10 mil.

I de flesta nya bilarna så sitter det sensorer i ventilerna på däcken som kallas TPMS:

Tryckövervakning – TPMS
TPMS (Tire Pressure Monitoring System) är system som blir allt vanligare i nya bilar för att ge föraren information om lufttrycket i däcken under körning. Det finns två grundtyper av TPMS på marknaden:

– Indirekt TPMS som mäter skillnader i rotationshastighet mellan de olika hjulen genom ABS-systemet. Indikerar med en symbol när lufttrycket sjunkit i något däck. Behöver kalibreras exempelvis vid byte av däckdimension eller ändring av lufttryck.
– Direkt TPMS som mäter lufttrycket i alla däck (ibland även reservhjulet) via sensorer i varje hjul. Indikerar vilket däck som tappat lufttrycket och visar det aktuella lufttrycket i däcken. Sensorerna till system för direkt TPMS kan vara både programmerbara eller självprogrammerande. Det direkta systemet blir sannolikt det vanligaste.

Källa Däckbranschens informationsråd

Steg 1
Nya Nokian Hakka Black kommer in och de gamla däcken tas bort från fälgarna.

Steg 2
Nya däcken appliceras på fälgen.

Steg 3
Lufttrycket mäts upp.

Steg 4
Däcken testas via balansering och sedan appliceras zink för att balansera däcken. Förr användes bly.
Om däcken inte är rätt balanserade så känns det runt 70-80km/h.

Comments

comments